Wednesday, December 4, 2013

#chickenpox part 2.

Ni la rupe aku sepanjang kene chickenpox ni. Harini 4 December 2013 masuk 11 hari aku kene chickenpox ni. Gamba kat bawah ni adelah dari awal sampai semalam.


Takde la teruk mana pun muka aku. Yang teruk kat badan. Tapi tak sesuai utk tatapan umum. Haha... Jadi, sepanjang kene demam campak ni aku dapat 13 jenis pantang-larang daripada kawan2 fesbuk serta mak bff (makcik Azizah - mak kepada Iryani). Mari kite tengok apa pantang-larang dia...

1- Takleh kena hujan (skang ni pulak musim hujan kannnn)
2- Takleh makan makanan berkicap
3- Takleh makan makanan berkacang
4- Takleh makan seafood
5- Takleh makan telur
6- Takleh makan benda bergoreng
7- Takleh makan rambutan & durian (tapi aku berjaya makan seulas durian! Teringin wey... Durian kampung pulak tu)
8- Takleh kuar umah (yang ni aku tak ikut sangat sebab takde sape jaga aku, takde sapa leh aku mintak tolong. Penah je kuar pakai purdah. Kau ade?)
9- Takleh mandi (yang ni pun aku tak ikut. Doktor suruh at least mandi 2x sehari)
10- Kena makan ayam banyak2 (namapun chickenpox kan?) untuk bagi kuar campak tu banyak2 dengan cepat (so hari2 aku makan kuayteow th'ng, nasi ayam tanpa kicap, sup ayam, ayam masak merah lauk kenduri, megi ayam)
11- Minum air kelapa banyak2 bagi sejuk badan dan kuarkan campak banyak2.
12- Minum air masak, air zam2, air penawar, air cap badak utk sejukkan badan (air zam2 dan air penawar ditaja oleh mak bff)
13- Beramah mesra dengan daun semambu.

Haha bukan senang wey nak ikut pantang-larang ni tambah plak takde pengawasan... Tapi sebab aku bekas pelajar ATMA, maka ada lagi la serpihan disiplin2 yang tertinggal, maka agak berdisiplin jugak la aku ikut pantang2 tu semua...

Tu pantang-larang... Meh tengok senarai ubat pulak yang doktor bagi. Doktor klinik panel opis aku ni dia jenis bagi seminggu-seminggu. So dia boleh pantau aku dah okey ke tak. 


Ni ubat2 dia bagi masa first week. Paling mahal dan paling hazab nak habeskan adalah yang 7 papan siap ikat getah untuk 7 hari katanya. Yang tu antiviral. Sepapan ada 5 bijik, besar2 pulak tu. Habiskan semua. Tercekik2 aku telan sampai kena cari gaviscon sebab pedih ulu hati :(


Yang ni ubat2 untuk second week. Punya la banyak vitamin c dengan ORS dia bagi... Takpe, demi kulit sehalus dulu, ku turutkan juaaa... 

Bila gabung ubat2 ni dengan pantang-larang tu, hasil dia memang best. Sampai sakit2 kulit aku bila rasa campak2 tu berlumba2 nak kuar. Masalahnya sampai harini tak habis2 sebab ada masih lagi baru naik. Tatau la bila nak abes naik ni ha...

Oh ye. Pasal mandi. Sebenarnya kene campak ni, patut mandi. Ni sebab nak ilangkan miang2 punca gatal2 selain untuk sejukkan badan. Nak mandi pun ada step diaa... 

First kena mandi dengan air suam. Jangan air panas, melecur kang... Mandi la air suam 2-3 cebok, pastu sambung mandi ngan air paip sejuk macam biasa... Sabun tu perlu! Tapi kene gosok pelan2. Nak cuci muka pun guna buih sabun je. Nak pakai pencuci muka boleh, tapi jangan yg jenis ada scrub tu. Yang lembut2 takpe. Macam aku, facial wash ade scrub, jadi aku belasah je sabun mandi. Kepala lak nak syampu hari2 pun okey kot. Ikut keselesaan... 

Jadi memang kene mandi. Alaa lagipun dah dewasa kan... Budak2 lain la kalo tak mandi pun takpe sebab silap bagi mandi kang menjerit2 dorang sakit. Kulit jadi sensitif gila okey bila kena chickenpox ni... Pastu dia naik pulak tak kira tempat, maka sayangi la kulit sendiri :(

Pastu pasal daun semambu. Bagi sapa yang tak kenal, ni ha daunnya... Ni pun tajaan bff. Tengs la kat adik dia susah2 je panjat amik daun ni untuk aku...


Daun ni buat lapik kat atas tilam masa tido. Agak2 gatal2 badan, boleh golek2 je kat daun ni... Tak pun pesan dekat orang yang tolong carikan daun ni supaya amik sekali daun tu dalam bentuk macam ni (sorry la daun dah kering. Haha)


Yessza bentuk ala2 kipas gitteww... Bukan apa, senang bentuk camni, nanti agak2 emergency gatal2 ke kan, boleh feeling2 ala2 ulik mayang sambil tepuk2 ke badan... Nak menari terus pun boleh...

Ni lah apa yang aku lalui hari2 dikala chickenpox ni. Takde ape sangat sebenarnya, cuma sebab kita kena ni waktu umo dah lajak gini, jadi kene lebih berhati2 sikit laa bagi menjamin kesejahteraan kulit. Nak plak aku ni kan lom kawen lagi. Kang biar parut banyak2 ni ada jugak Incik Jep mintak diskaun hantaran sampai 96% haa... Tak ke haru??

Cuma nanti bila dah habis betul nanti kalo ada lagi parut2 baru aku nak cari bio-oil ataupun vitamin e macam cadangan kengkawan aku. Rupanya ada 2-3 orang dalam friendlist yang kena campak waktu umo 20-an macam aku ni... Best betul share pengalaman dengan dorang. Ada yg kulit sensitif, ada yg kulit normal, ada yang jenis tak kisah macam aku...

Okey la semoga apa aku merepek ni berguna la untuk rujukan sesapa yang kena chickenpox di luar zaman kanak2 macam aku... 

No comments: