Saturday, November 23, 2013

Kahwin

Semenjak-dua-tiga-menjak ni aku agak "sakit jiwa" dengan iklan radio pasal sorang makcik yg slamber suka hati perli anak sedara dia pasal hal kawen. Antara isi iklan tu adelah, 

Makcik: adik kamu sudah, kamu bile lagi?
Anak sedara dia: sibuk. Takde masa nak urus hal2 kawen.
Makcik: *terus promo pameran pengantin apa ntah*
Anak sedara dia: *tetiba suh carikan calon*
Makcik: cantik2 camni pun takde calon?

Aku rasa terganggu sebab:
1. Memang kalo nak kawen ni kene pegi pameran kawen utk survey2 benda2 berkaitan majlis ke?
2. Kita semua sedia maklum pameran tu semua akan sediakan pakej RM10k ke atas sekali harung termasuk catering+pelamin+jurukamera. Aku jenis tak minat semua2 ni.
3. Kena perli sebab cantik2 masih takde calon. Mcm, ko dah kenape, makcik? 

Entah. Memang umo aku makin menaik. Bukan takde hati nak kawen, tapi bile pikir masalah sendiri, pastu pulak prosedur nak selesaikan masalah tu. Maklum la Malaysia, kannnn...

Masalah utama aku adelah pasal ada Indon penah gune identiti aku... Abang aku cakap dulu dalam sijil nikah dia, dia guna nama asal dia macam dalam passport... Tapiiii leh caya kerrrr... Dulu ye la kot ada salinan mykad aku je. Mana tau lepas tu terus dapat mykad betul? Dah dapat mykad betul, tetibe kang nak daftar kawen atas nama aku pulak? Huihhh gile baq anggg... Dah la lepas rampas salinan haritu, takde plak aku tengok minah Indon tu kene tangkap...

Tapi mungkin takde kot sebab tadi bff aku mesej bagitau dier dah selesaikan hal daftar untuk kursus kawen. Takde masalah. Mungkin sekali la takde apape masalah. Tapi dorang ni ade buat semakan ke? Haa tu kita tak pasti. Jadi, aku anggap takde apape la kot.

Hehe gile kan? Orang lain sebaya2 aku dengan bff tu siap dah beranak pinak bagai, aku dengan dia baru terhegeh2 nak daftar kursus kawen. Bff aku tu takpe la kot dah yakin sangat nak kawen taon depan... Aku? Haha.

Alaa tapi kalo aku dah nikah, bukan kat Malaysia pun, ade ke orang peduli?? Nak pulak kitorang ni "long distance relationship". Motif aku join kursus kawen ni pun untuk daftar dalam Malaysia je. Supaya nanti kalo terbukak pintu hati ni nak daftar dalam Malaysia, dan rajin nak bayar denda, boleh la ada sijil dalam Malaysia. Dengar2 denda dekat RM3k kan? Buat duit sungguh!

Tapi tak kisah la, sebab kitorang memangggg jauh... Jumpa? Facetime sudah... Ada rezeki, pegi berbulan madu luar Malaysia. Takde la banyak songeh sangat. Lagipun aku bukan artis nak main sorok2 macam Wawa Zainal tu. Cuma aku tak minat nak kongsi hal peribadi aku. Kat blog ni okey kot? Biar orang baca dan tertanya2. Mesti sape2 yang baca ni tengah musyikil kan yang aku ni sebenarnya camne? Haha. Malas la nak jawap. Rasa nak tahu, meh la tanya terus. Tapi maaf la kalo saya takde mood nak jawap soalan anda...

Bab daftar dalam Malaysia ni, sebenarnya kawan satu tempat keje dengan bff aku pun ade masalah macam aku jugak. Haha. Bukan aku sorang2 je la yang runsing pasal hal2 camni... Kawan dia lagi best. Nama dah ada dua. IC ada dua. Pernah kawen koboi je orang cakap (Apa la bagi gelaran koboi? Padahal cukup je ikut syarak, ikut Islam, cuma tak ikut BUDAYA MELAYU je, family semua tau, takde masalah) takde cincin kawen, takde hantaran. Memang sempoi abes. Pastu plak bila terbergaduh ngan suami, siap bakar sijil nikah luar Malaysia tu. Skang anak dah tiga orang. Tapi takde dokumen pengesahan dah nikah. 

Senasib la daftar kursus kawen sebab nak betulkan keadaan. Dia mungkin sebab tanak orang salah paham. Aku? Orang salah paham pun takpe. Takde hal. Aku kat sini, dia kat sana. Pandai2 la urus. Ermm... Anak? Aku tengok kawan2 opis yang ngandung, pastu beranak, aku rasa, aku tak sedia lagi. Lagipun dah janji... Kalau aku mengandung, kena duduk dengan dia. Berhenti kerja, tukar warganegara. 

Aku rasa, aku tak sedia lagi untuk benda sebesar tu. Kalo tukar warganegara, ape motif aku nak amik kursus kawen ni? Saja suka2? Ikut trend? Sebab tanak kene cekup kalo bercuti sama2 dalam Malaysia? Ahaha. Cuba la teka.

Apa status aku? Entah. Tapi aku bahagia je camni. Serius tak kacau hidup sesiapa.  Majlis? Nanti la. Ada rezeki, kalo ingat, mungkin la akan dibuat. Hari dah ada. Sabtu atau ahad. Tarikh je belum ada. Hehe. Mungkin kalo nak jemput ramai2, suruh Incik Jep je la buat. Aku ikut kepala aku la. Majlis utk sedara-mara terdekat dgn bff je. Private party. Memang takyah susah2 la kot tunggu jemputan aku dalam Penang ni la kot. 

Ntah apesal aku tetiba jadi agak skeptikal bab2 majlis kawen ni semua sebab aku rasa semua tu bazir je. Padahal motif dia nak war2kan perkahwinan dan ada la makan2 sikit... Ini nak kene outdoor photography la, sanding la, tangkap gambar la, berinai. Fuh, macam bukan aku je nak lalui benda remeh-temeh camni. Baik kumpul family semua lepak ramai2 dalam restoran. Makan besar. Cukup. 

Hurmm... Bila aku nak buat camni? Haha. Nanti la. Bila2 senang. Meh la sama2 tolong pikir kat aku ni ha. Hehe.

No comments: