Sunday, November 24, 2013

#chickenpox

Jumaat lepas (22/11/2013) aku start mc. Dah la pening, boleh plak terpelecok jatuh dalam bilik air. Terpijak kucing plak tu. Kesian Memiow... Kepala aku pon terantuk kat dinding. Darah sket. Memang horror gila la. Penangan migrain. 

Aku ni ada migrain, tapi sekali2 kena, peh, memang kaki tak jejak lantai rasanya. Terus feeling terbang2 di angkasa. Pastu, nak makan pun takde mood. Dah la rasa bersalah ngan Memiow tak abes lagi. Dia pun marah gila kat aku agaknya. Terus bawak diri masuk stor blakang sambil pose ayu cenggini.

Feeling sungguh pompuan ni!

Berikutan cerita aku mc jumaat lepas, tetiba je hari sabtu tu naik ruam2 kecik kat badan. Mula2 aku ignore je, tapi makin lama, makin banyak pulak. Hari ahad (harini) terus aku jadi stress bila dia siap pakej gatal2 segala... Maka tunggu la abang aku balik dari Navy punye event... Nak pegi klinik. Awal2 dah tanya dah klinik mana ada doktor pompuan... Segan la makcik ni haa nak tayang badan tak cun yang dah penuh dengan bintik2 merah kat doktor laki...

Tanye la sorang opismate ni, klinik panel opis bukak ke tidak, dan klinik mana ada doktor pompuan... Mula2 ingat nak pegi Klinik Budi je, dekat ngan rumah... Tapi macam lebih baik pegi klinik panel kan... Apape claim nanti meyakinkan la sikit... Klinik Desa Ara yang slalu aku pegi ni doktor laki... Segan! =_="

Mujur Klinik Luke bukak, dan doktor pompuan! Horey! Yang tak bestnya tu, sebab aku takde slip medical opis punye, jadi apape hal kene la bayar dulu. Sedih gila kot kene caj sampai RM230! Anti-viral tu yang mahal katenye. Dah la bagi anti-viral tu utk seminggu punya stock. Satu hari makan 5 bijik. Pehhhh...


Tuu tablet yang kena ikat dengan getah2 tu paling mahal tu. Nasib baik mc seminggu, dia bagi supply 7 hari je. Kalo mc sampai 2 minggu? Supply utk 14 hari? Mau gigil aku nak bayar RM400 dulu... Mentang2 la boleh claim... Kaw2 depa ni caj... Haiyooooo...

Calamine lotion yang dia bagi tu, wangi sikit dari yang anak buah aku dapat dari Klinik Singapore. Paling best, takde kaler putih2 macam pakai bedak sejuk. Aku pakai dengan gembira sapu sampai satu badan. Hahaha...

Pastu, aku betul2 tak pasti apa yang boleh, apa yang tak boleh masa demam campak ni... Sebab takde rujukan kan... Ni la satu kerugian bile takde seseorang yang boleh dipanggil "mak" utk jaga kita dikala sakit. Jangan nak tipu aku la kata kalo sapa dah kawen nanti suami yang jagakan, busuk2 pon confirm cari mak jugak! Hehe...

Maka aku post la status kat fesbuk mengharap simpati kawan2 utk kongsi2 tips atau pantang-larang mak dorang pasal hal2 camni... Yang aku google semua pasal budak2 je. Jarang ada yang dewasa ni... Aku pulak saiz je kanak2, tapi dah umo 28 okeyy!! Ada la salah satu tips dari Tn. Rahmad suh kawen je, confirm ade yang jagakan...

Hurmm... Aku yakin benau Tn.Rahmad ni banyak tengok drama atau baca novel. Pengaruh Akin (wife dia) la ni kot. 

Sebenarnya aku ni jenis realistik sikit. Aku tak harap pun kalo aku kawen nanti, bile aku sakit, suami aku akan jage aku (mungkin sampai kene amik emergency leave ke? Haha) walaupun Incik Jep cakap dia AKAN buat camtu bile aku tinggal dengan dia nanti (hahahaha!) Tapi ape pun kita masih akan berharap pada seorang mak kan? Sebab kalo tengok real-life... Sanggup ke seorang ayah amik cuti sebab anak dia sakit? Tak silap aku cuma golongan mak2 je yang prihatin nak amik cuti sebab anak sakit. Lain la jenis buat keje sendiri, boleh laa nak amik cuti tengok anak sakit, ye dok??

Lagipun aku mintak tips utk aku survive selama seminggu (5 hari bekerja; 9-12 jam waktu bekerja) sebab dalam jangka masa tu memang takde sape2 pun tengokkan aku... Kang jiran tengok kang, kene bayar lebih plak kan sebab anak buah aku, dorang jagakan, bukan free okeh! Takkan aku nak harap budak form 2 atau budak darjah 4 jage aku... Silap2 dorang kuar jumpe kawan2, tinggal aku sorang2 dalam umah =_="

Memang tu la satu2nya benda yang aku rindu gila dekat seseorang yang bergelar mak. Mak kan sanggup buat ape je untuk anak dier... Gile rindu okeh dengan golongan mak2 ni... Tapi bukan la mak yang modern ni, mak yang biasa2 ni... 

Tetiba aku terfikir... Kalo aku dah ikut Incik Jep nanti, tinggal dengan dia, kalo aku ngandung, bersalin, aku stay dengan dia jugak ke atau kene hantar balik Malaysia? Mak dier jagakan?? Huhu... Tah la. Cuak pulak pikir. Jenuh nak survive berpantang sendiri2 kat negara orang nanti... 

Kengkawan aku yang blaja oversea dulu semua siap import mak dorang suh jagakan dorang masa berpantang. Aku ni nak import mak celah mana...

Oh ye, demam2 pon sempat jugak lawat tapak bakal rumah aku :)

Sebuah apartment masih dalam pembinaan, dijangka siap taon depan dalam bulan April-Mei. Lokasi? Sini
Salah satu dari IdealONEresidence. Hiii... Tak sabarnye nak duduk rumah sendiri!!! **refer cerita bengang yang haritu**

No comments: