Monday, November 25, 2013

Bosan tak terbendung

Harini adelah hari ke-3 aku kene chickenpox. Hari pertama cuti tak pegi keje atas alasan chickenpox tu.

Naik ruam berair lom abes lagi, tapi tiap kali rase gatal... Uhhhh... Jenuh tahan. Gatal lak jenis bukan gatal dekat melembung berair tu, tapi dikawasan kulit yang takde melembung berair tu. Kalo ada melembung berair tu, kat bahagian tengah2 mesti gatal. Boleh gosok2 tapi kena hati2 jangan sampai melembung tu pecah... Mencabar gila okeh!

Sebenarnya ni FIRST TIME aku kena demam campak. Terer tak terer arwah mak aku punya jaga aku sampai tak penah kene demam campak ni. Kalo orang lain yang kena pun, aku takkan kena. Paling hebat pun demam panas je. 

Tapi sebenarnya baik la zaman kanak2 je demam campak ni. Sebab dah dewasa, bila kena ni, nak plak melembung tu start naik kat tempat "yang tak sepatutnya"... (Baca dengan educational purpose ya, bukan blog lucah sini)... Nak pulak kat "kawasan tu" ada bulu2... Peh memang nangis la kau nak kekalkan tahap hygenic... Nasib baik la aku shave hari sabtu tu. Kalo tak... Cuba bayangkan...

Takyah contoh situ la, kat kepala aku, banyak jugak naik, pun dah rasa nak botakkan kepala... Tiap kali sikat rambut, berkerut2 muka nak setting tekanan gigi sikat dengan kulit kepala... Apa lagi bahagian situ yang dah tentu2 tempat kita buang air kecik... Adeih. Susah woo nak jelaskan!

Kalo nak kira cuti, memang best sebab lepak je kat rumah. Tapi sampai pukul 4 petang je aku dah start merancau2 kebosanan. Dah la dengan pantang takleh kuar rumah... Sebab aku tak demam, aku memang jadi bosan gila la... Kalo takde chickenpox ni memang dah ajak sepupu kuar jejalan dah. Pedulik la duit ada ke takde, janji kuar... 

Ni seminggu la kebosanan aku kat rumah. Entah boleh seminggu ke atau kena extend sebab belum sampai ke kaki lagi. Aduhhh memang bosan okeh. Sampai drain bateri, caj balik pulun main candy crush je sepanjang hari. Aku takleh bayangkan camne anak jiran sebelah aku boleh survive dengan tak berbuat apape dalam rumah (sebab mak dia jaga dia)

Nah gamba selfie aku dikala kebosanan tahap nak mampus masa tunggu tiket candy crush pegi next episode.

Nampak je macam takde apape, tapi aku yg tanggung derita ni punya la sedih sebab kulit muka dah tak selicin semulus sebelum ni gara2 melembung2 berair yang naik ni :'( 

Badan aku plak penuh merah2 polkadot. Sayu gila tengok cermin. Sentuh kulit sendiri rasa menggerutu adalah satu perasaan yang sangat tak best. Sekarang baru aku rase pengalaman orang yang punya jerawat batu bila pegang kulit sendiri tak halus licin :'(

Wuuu nak nangis! Tapi mujur ade Incik Jep sudi call tengok keadaan tunang tersayang beliau ni... Terubat sikit perasaan :')


Ha, lagi 5 hari nak abes cabaran Movember dia. Lagi 5 hari je la aku boleh tatap wajah "pengetua skolah bermisai halus" ni. Lepas ni dah takde dah. Dia pun rimas dengan misai. Apa lagi aku yang rimas dengan melembung2 berair chickenpox ni... Huhu... 

Tengs jugak la siap bagi idea aku buat bisnes dengan chickenpox aku ni... Haha... Wat lawak betul time2 aku tengah sedih pasal kene chickenpox ha... 

Aku harap, sembuh ni, keadaan kulit aku akan sama macam dulu jugak. Tanak la jadi lain... Harap2 laaa...

Dan sikit iklan (idea Incik Jep)... Kalo sesapa rasa susah nak mintak cuti lama2 boleh la datang jumpe aku. Kita hangout sehari-dua. Bayaran boleh nego. Lepas lepak ngan aku, confirm boleh dapat chickenpox punya. Siap pakej cuti 2 minggu berehat di rumah. Aku ni mc seminggu je. Tapi kalo tak abes naik, memang kene extend jugak la jawapnye...

No comments: