Sunday, September 16, 2012

IOS vs Android

Sejak iPhone 5 launching semalam, meriah newsfeed aku dok sembang pasal ios6 vs android... Paling takleh blah yang kencang sembang tu pengguna Nokia ngan Blackberry plak tu... Haih apa la masalah dorang...

Haha... Aku lak sebagai pengguna iPhone yang baru (new user dan gune iPhone 4s yg dicanang2kan sebagai 1 kerugian amik dalam jangke sebulan sebelum iPhone 5 launching tu)... Aku rase ok je gune iPhone ni... Bukan nak bias ke apa... Tapi kalo dah majoriti orang yang korang kene contact atau beriye2 nak contact selalu adelah pengguna iPhone, maka takde la masalah sangat gune iPhone...

Aku penah gune jugak android... Setahun lebih... HTC Wildfire... Selain saiz kiut, tapi memory dalaman kecik... Tiap kali pas browse website ke facebook ke kalo ko jenis suka guna macam2 application, baik guna android jenis latest laa kan... Yang internal storage besar, so tak la phone cepat hang ke apa... Anyway, best jugak pakai android ni, tapi sebab aku guna HTC Wildfire tu, aku sikit annoyed bila tetibe je auto update, pastu update benda aku tak suka... Tien Viet apa ntah, Vietnam punya keyboard ke apa... Aku bukan warga Vietnam pon =..="

Lepas tu plak satu bende Android yang aku tak berapa gemor sangat ni... Pasal Skype, LINE, Viber, Whatsapp... Mungkin sebab android aku ketinggalan sket kot, so feeling nak guna benda ni semua rasa macam nak hempas2 je phone... Pulak tu kan guna line provider sendiri kan... Kita yang kat Penang guna Digi kemain la cemerlang, tapi pengguna Digi kat Kuala Selangor misalnye line ada takde je... Semangat nak hempas phone untuk melajukan connection untuk free call masih lagi tinggi masa tu maka kalo urgent sangat terus je call guna cara biasa2. Pegi mampus la dengan free call macam Viber tu semua... Kawasan takde 3G, memang pemusnah harapan.

Masa tu baru ku akui pengguna smartphone ni spesis kaya2 belaka... Mana taknya... Masa guna android, kekaseh hati nun jauh di UK, aku kat sini tunggu je skype... Tapi bile rindu tahap gaban plus bosan tak tentu hala maka aku mengambil tindakan nekad untuk call je terus beliau di sana.

Bukan tak penah bil telepon aku mencecah RM300 mengalahkan pegawai tinggi dalam opis yang sentiasa perlu sibuk call kejar2 client.

Tapi sejak gune iPhone ni, bil aku dah jadi macam apa yang pakej Digi bagi untuk pengguna iPhone. Maklum la kebanyakkan masa aku cilok wifi jiran tetangga secara percuma atau just guna Penang Free Wifi. Negeri2 lain, sile la contohi kerajaan Penang dalam menyediakan free wifi untuk rakyat jelata.

Mesti korang tengah pikir, beli phone mahal2, tapi online gune wifi je? Haha... Yelah, sebab setengah kawasan bukan ada 3G connection... Sementara nak cari signal even yang paling hampeh iaitu Edge pon boleh drainage battery power tau tak...

Plus korang kene pikir positif sket, phone2 camni yang macam aku guna masih lagi ios 5.1.1 ni cuma boleh wat facetime guna wifi je ni sebenarnya support syarikat penyedia wifi macam TM, P1, etc (sebab aku tak ingat nama haha). Support untuk dorang dapat lebih customer dan menjadikan satu Malaysia ni kalo boleh ada wifi dan boleh access di mana2 saje macam kat Singapore, UK, dan Australia... Paling gempak macam kat Jepun ngan Korea laa...

Masa launching iPhone 5 yang gune ios6 pon ade statement cakap wifi connection lagi bagus dari connection yang provided phone sediakan... So sebenarnye aku kurang setuju gak ngan ios6 ni sebab dorang cakap under ios6, facetime boleh access via provider phone je dan takyah susah2 cari wifi lagi dah... Sebab phone provider punye signal kan bukan semua tempat 100% cemerlang macam dalam Pulau Pinang ni... Even dalam pulau ni pun, signal tah apape je kat area Balik Pulau tu...

Ntah apa ntah pendirian aku bab vs ni. Nak compare hardware memang aku tak reti... Tapi nak compare bil telepon, memang aku prefer iPhone lagi sebab kebanyakkan yang aku perlu contact dan selalu contact adalah pengguna iPhone. Biasalah, iMessage kan free je. Hahaha...

Gambar di bawah, HTC Wildfire aku dengan kotak iPhone. Aku takleh nak tangkap gamba iPhone lak... Haha... Leh google je kat internet, bersepah gambar iPhone 4s kaler putih...

No comments: