Sunday, September 11, 2011

Weight Management.

Aku ade la terbace post akak D kat sini pasal orang komplen-komplen berat naik lepas raya sebab open house la semua... Siap kat situ ada nak calculate BMI lagi... Aku pon gatal tangan la tekan kot brape BMI aku... Maklom laa last main kira BMI ni masa kat ATMA dulu je... Lepas je kene tendang, jangan harap la aku nak peduli pasal BMI aku tuh...

Tapi terang-terang situ tunjuk aku ni dalam kategori overweight. Haha. Berat aku sekarang 60kg tahu? Memang berat mata memandang... Hahaha... Dah la dengan ketinggian tak standard aku nih... Lagi laa kan kalo orang tahu confirm dok bahan aku gemuk la hape...

Realitinya....

Tak pernah ada orang cakap aku gemuk. Haha. Dorang cakap aku nampak biasa je...

Belek laa Wordless Wednesday haritu tengok. Puasa tak puasa berat aku dengan saiz badan aku maintain je sama... Tak lebih tak kurang. Kalo kurang pun ada la turun 2kg je sepanjang bulan puasa haritu... Tu pon sedara-sedara aku dah komplen apsal aku nampak macam anak pelarian... Tak ceria, nampak cengkung padahal raya tuh aku demam kot...

Pasal berat aku jugak la siap penah jadik isu bila aku sibuk nak derma darah. Kat campus aku dulu lahh... Masa tu berat aku dalam 63kg camtu la last timbang kat umah masa tu. Tak sure apasal aku senang hati sangat melantak makan macam dunia bakal berakhir masa zaman blaja dulu... Tapi nurse tu suruh aku naik sampai 3 penimbang. Gigih tak gigih sebab ingat time aku naik penimbang je penimbang rosak... Sebab tak caya tengok orang kecik je... Tapi berat subhanallah dahsyat.

Kawan-kawan aku dah bisik-bisik siap confirm ada hantu raya menumpang hidup tambah berat badan kat aku. Apa ke tahyul gila pemikiran kawan-kawan aku... Huhu... Sedih mak noks!

Aku pon tak paham dengan keadaan yang menimpa diri aku... Maybe sebab effect kena "dera" kaw-kaw zaman-zaman kadet dulu kot. Serius ah masa mula-mula join ATMA dulu aku je obes. Memang ketara la bentuk badan semua sebab aku je nampak bulat kat situ. Masa tu berat aku 69kg. Lepas training 3 bulan sebelum masuk belajar macam U lain, berat aku dah jadi 48kg. Hohohhh... Dasatkan... Lepas tu aku berjinak-jinak dengan weight training dalam gym, naik la jadik 52kg. Maintain sampai la aku berambus dari situ.

Lepas tu nak naik berat balik sampai macam sekarang nih, amik mase bertahun jugak laa... Diet ke bersenam ke haram la tak pernah kecuali bersenam ringan macam sit-up ngan lari setempat. Tu pun sebab nak bagi hilang bosan duduk rumah. Kalo tak tido, online. Kalo tak online, tido. Punya la kedekut nak kuar jalan-jalan time-time weekend aku nih...

Tapi naik pun tak la ketara mana sangat. Sebab baju-baju aku semua still saiz S dan tak pulak sendat macam nangka... Cuma tu la aku memang musyikil dengan iklan-iklan pengurangan berat badan semua... Betul ke berat badan orang-orang tu awal-awal semua berat macam aku tapi tak muat nak pakai baju saiz S?? Semua belasah konon muat XL je... Aku pakai baju saiz M pon orang dah komplen baju bergerak...

Cuma aku memang terus-terang la cakap berat aku memang 60kg. Sapa-sapa nak amik aku buat bini harus la pikir 4-5 kali... Ye lahh... Berat aku bukan sama macam artis-artis model-model ke semua. Nak suruh aku turunkan berat?

Heh. Sorry lah. Aku cari orang yang boleh terima aku seadanya dan bukan suruh aku berubah secara fizikal sebab dia. Tidak nehi nehi nehi sama sekali... Hahaha...

Sebenarnye aku pon tatau amende aku merepek kat sini... Tapi tu la masalah aku... Ada cara-cara nak setel tak masalah camtu? Aku try buat balik training macam kadet yang aku dapat sepanjang aku duduk ATMA dulu pun dah tak berkurang pon berat aku... Rasa otot-otot mengembang tu ada lah... Ke aku patut register gym je?? Tapi macam takde mase plak nak pegi gym selalu...

P/s: Sape-sape nak sponsor premium beautiful kat aku pon ok jugak. Tarak hal la. Aku anggap je adiah besdey aku yang dah lepas dulu. Hahahaha...

No comments: