Friday, August 5, 2011

Batas Pergaulan.

Ape pendapat korang pasal batas-batas pergaulan? Takyah cakap Islamik sangat, straight je secara general. Mengenai lelaki dan perempuan SEBELOM KAWEN.

Aku tertarik nak ulas sikit pasal nih sebab dalam group yang manjang je aktif kat fesbuk aku tu ade ah tetibe je ternaik topik terselit dalam komen-komen yang berjela-jela pasal "perlu ke OPEN utk lelaki @ perempuan untuk sama2 memilihkan pasangan mereka pakaian kecik@dalaman anda sblum bkahwin..ya atau tidak" ye, aku copy-paste je kat sini. Haha.

Ini pendapat aku ah kannn...

Kalo aku, aku pon reti segan kot. Sedangkan bende dalam-dalaman ni dulu kalo arwah mak nak belikan untuk aku dulu-dulu pon dia gigih tunggu time just aku dengan dia je pegi shopping mana-mana secara berdua... Inikan pulak nak harap orang yang berisiko tinggi untuk clash tak kira masa mungkin sejam-dua lepas tu ke, teman belikan atau tolong pilih... Lain laaa kalo dah sah nikah kan... Ko jage la ape ko nak jage sampai lebam.

Walaupun katanya kita ni semua educated, takkan asik nak pikir pasal ituuu jeee... Kene ah open sikit kann... Tapi sempoi-sempoi aku pon still jugak kolot kalo dah masuk bab-bab privacy. Pada aku even ko dah kawen pon takkan semua benda ko nak suruh laki kau amik kisah kan... Mesti nak jugak satu ruang peribadi. So, terpulang la kat korang nak set up apa limit ruang peribadi korang. Jangan tipu la cakap takyah nak ruang peribadi semua... Pastu nanti tekanan perasaan je emo kat fesbuk, emo kat twitter, emo kat blog pasal konon tak semua orang paham ko. Bila dah sampai satu part orang tak boleh nak paham pasal ko, patut part tu ah ko letak je limit tu untuk privacy ko. Untuk diri sendiri je. So, nanti takyah dah nak komplen-komplen ko kene handle orang yang tak paham pasal ko. Sebab ape? Ko boleh handle sendiri tanpa tekanan langsung.

Respect tu penting.

Kalo dah dari kapel lagi dah tau saiz, citarasa la bagai semua, takde makna la semua tuh... Tak seprais la orang cakap kan... Kalo ko pesen memang jenis perahsia tu takpe lah jugak kan... Kang ape perasaan legal husband ko bila tiba-tiba time-time nak shopping barang-barang dalam-dalaman tu sebab ko excited sangat lalu ter-cerita yang ex ko dulu suke pilihkan bra jenis ropol-ropol ada labuci-labuci kat husband ko. Lain la kalo ko kawen dengan orang yg penah teman ko beli bra. Tu takde hal la... Maksud aku kalo jodoh ko ngan kapel ko tak berapa nak panjang lalu ko kawen dengan orang lain. Ha, apacer??

Pastu dengan bertambah excited nye ko beli benda yang sama dengan citarasa ex ko pilihkan tuh depan husband ko, tapi ko pon tak sure husband ko teruja jugak ke tidak sebab kau sibuk bercerita dengan gembira pasal kenangan pilih mende-mende begitu dengan ex kau. Ala, normal ah kan pompuan kalo bercerita tak penah tak excited. Aku pon begitu. Kang husband ko nak buat seprais kat ko belikan mende-mende camtu, camne? Kang ko tak suke ke hape, ko tak pasal-pasal akan tak sengaja bandingkan dier ngan ex ko dulu. Jangan cakap kat aku lah yang husband ko tak kisah. Sikit sebanyak MAYBE dia rasa eh, pehal plak wife dia lebih ingat kat orang lain berbanding dia? Trust me. Lelaki ni ego. Malas nak cakap je. Luar nampak cool. Dalam hati panas berasap berapi sape tau?

Sian doh, tak pasal je self confidence dier jatoh pasal orang paling rapat dengan dier pon boleh gaduh ngan dier pasal tu. Ha, jangan ingat bende ciput camni tak lead pade penceraian. Walopun aku blom kawen, tapi sebab aku baaaaaanyaaaakk sangat kawan-kawan lelaki melebihi pompuan, sampai yang lelaki-lelaki tu pon kadang-kadang terlupe bahawa aku pompuan, sikit sebanyak aku bleh laa bajet pemikiran dorang camne, ego camne...

Tu ah pasal aku malas nak ber-relationship sangat dengan lelaki. Kadang-kadang terasa macam aku gay je masa kapel-kapel dulu. Bukan nak ngaku aku lesbian ke hapa... Tapi masalahnye aku boleh predict ape kaum dorang akan buat bile berdepan dengan situasi sekian-sekian. Ex-ex aku pon komplen aku membosankan sebab aku bleh survive walau dalam ape jua situasi, so aku takde nak depends sangat dekat dorang. So, selain rasa terabai (sebab aku malas nak reply call/sms) dorang ade gak rase tak diperlukan sangat (bab ni aku nak salahkan abang aku sebab banyak sangat turunkan ilmu living skill style McGyver kat aku).

Kecuali bab nak alih moto bila moto aku dihimpit kat tempat parking moto. Bab tu dengan muka tak malunye aku pegi mintak tolong sape-sape lelaki gagah perkasa tolong angkat dan alih moto-moto yang sibuk himpit moto aku padahal tempat parking kemain luas-luas alam lagi. Kalo harap aku alihkan, alamatnye seme moto kat situ jatuh berderai ah macam domino. Pernah terjadi. Takde orang nampak, terus aku lari je. Peduli hapa aku cctv tu rakam ke tidak. Sapa suruh parking rapat-rapat sangat, atau yang datang kemudian tu suka-suka hati alih-alih moto-moto lain supaya tempat parking dia seluas-luas alam pasal urusan dia sekejap je kat situ.

Muahahaha...

Itu pemahaman aku secara general. Logik akal semua...

Kalo bersandarkan Islam... Aku rasa banyak kot ayat-ayat al-Quran, hadis dan segala dalil pasal batas pergaulan antara lelaki dengan pompuan yang belum berkahwin. Even nak kuar dating pon sebenarnye patot bawak sekali yang muhrim dengan kita. Tapi berapa ramai yang praktikkan? Aku ngakulah dulu aku pon kalo kata kuar dating, celah mana nak angkut kawan-kawan kejadah semua kan... Cuma, kalo style aku, jumpa-jumpa semua setakat sekejap je la. Maklum laa... Aku kan lebih pentingkan tido dari jumpa-jumpa orang ni. Aku nak salahkan pencipta YM, fesbuk, skype, twitter, dengan blog akibat kemalasan aku bersosial dengan orang yang real. Sebab selain tido, aku akan online. Selain 2 benda tu, maknanya aku kat tempat keje la tu. Aku sangat sibuk kalo masa bekerja okeeehhhh... Haha.

Nampak macam aku nih baik la plak kan buat posting camni... Ye lahhh... Mungkin sekali sapa-sapa yang pernah kenal aku camne dulu, mungkin ah bising... Ahhh... Poyo ahh minah nii... Kau pon sama jeee dulu... Tapi tu DULU... Manusia mana tak penah buat silap kan... Apa yang kita jadi harini, kalo tak kerana kesilapan yang lepas, dah tentu kita akan jadi tak sedar, lupa diri dan kurang berhati-hati dalam segala tindak-tanduk perlakuan kita. Kan?

Aku cuma kongsi pendapat. Memang aku nak berubah. Tapi tu ah... Perubahan tu bukan boleh mendadak kan? At least apa aku taip kat sini, bukan setakat nak share pendapat dengan orang atau nak menunjuk-nunjuk yang aku ni baik ke apa... Tapi untuk peringatan kepada diri sendiri jugak... Maklum laa kan... Umo pon makin meningkat... Tah-tah lepas aku tido ni nanti dah tak bangun-bangun ke kan... Sapa tau ye tak?

No comments: