Tuesday, April 19, 2011

Kenapa Hantu??

Minggu lepas aku pegi melepak-lepakkan diri di umah cousin aku kat Shah Alam sebab weekend tu abang aku ada masa untuk berjalan-jalan satu family lalu boleh la amik barang-barang aku kat umah sewa di Kuala Selangor nun... Maklum laa... Nak pegi Kuala Selangor terus katanya tak dapat sebab kunci umah dah bertukar rupa. Huhuhh...

So, tengah sembang-sembang dengan cousin aku ni terkluar la citer pasal anak sedara dier (anak sepupu aku yang lain) nampak pocong dalam umah arwah ngah aku (mak dia). Aku sendiri pun tatau kewujudan pocong kat situ. T___T". Siap penah masuk sokkabar tuh weh. Hebak la sampai aku pun tatau. Itu namanya buat hal sendiri tak hagak-hagak sampai lupa nak amik tau hal sekeliling.

Well, citer pasal pocong nih... Aku pun takleh nak komen lebih-lebih sebab aku pun tak pernah nampak... Asik-asik dengar-dengar citer je. Tapi bagus gak aku takde sangat experience dengan hantu nih. Selalu kalo ada pun mesti aku imagine hantu jenis cun-cun cantek-cantek je. Walaupun ada setengah orang mati-mati cakap buruk pun seni. T___T" Apa aku bleh cakap hanyelah mungkin kewujudan pocong tu sebab orang panggil dia tapi tak suruh dia pegi balik. Bese la bab-bab buat ilmu pelik-pelik ni kan... Bila dah tak suruh dia pegi balik, mula laa dia sibuk-sibuk ganggu orang sana-sini. Takdenye bende nak datang kalo tak kene panggil.

Korang tau tak lepas tepu tengok citer-citer hantu yang tak ketahuan banyak muncul dalam tv la, cinema la, mana-mana laa kan... Aku bleh nak simpulkan yang hantu ni pun ikut style racist jugak. Nak kata ikut agama, takleh sangat kot sebab bende ni sensitif sikit. Kalo bangsa mungkin lebey ok kot.

Kenapa aku cakap hantu-hantu semua ikut bangsa?

Cuba korang perhati... Kalo dalam citer-citer omputes semua kemain laa kan hantu-hantu dia pakai biasa-biasa je... Pastu ada bajet hensem sikit macam drakula siap pakai suit lagi... Pastu siap mesra alam lagi kadang-kadang. Yang emo lebih-lebih tu cuma rasa teraniaya macam dalam citer Ghost Whisperer je. Lain-lain siap ada fans lagi. Macam tu la si Edward Cullen tu. Vampire pun kira hantu la jugak kan??

Kalo dalam citer-citer melayu plak, pontianak laa paling top. Dia sorang je cantek. Lain-lain hantu semua  rupa horror. Macam pocong, hantu galah, toyol la, apa lagi? Macam-macam nama. Aku rasa pernah sekali aku terbaca dalam Misteri Jam 12 ni pasal sorang omputes ni boleh blur-blur gelak-gelak citer ngan kawan dia pasal pocong terlompat-lompat depan dia dalam lif. Aku lupa tajuk apa, tapi ini satu pembuktian bahawa hantu pun ala-ala ikut bangsa jugak. Sebab omputes ni takde rasa takut langsung dengan hantu tu sebab dia tak kenal pocong rupa macam mana. Tapi kalo dia tau tu, mungkin seminggu dia pengsan sebab dia siap tegur lagi makcik tu nak pi mana.

Kalo cina plak dulu-dulu femes kemain laa hantu cina melompat-lompat siap dengan pakaian yang kemain gempak lagi style dia... Lepas tu kalo nak bagi dia stop lompat-lompat, kene tampal kertas jampi dekat kepala dia. Tapi skang ni rasanya hantu cina kalo wujud pun dah style-style macam omputes da. Berdasarkan citer-citer cina singapore yang aku selalu layan kat ntv7 ngan 8tv tu... :D Cuma masa aku kecik-kecik dulu, ada la kawan-kawan aku cakap hantu cina ni tak power sangat bab-bab nak usik orang ni. Tatau la betul ke tidak kan...

Pastu kalo hantu-hantu india plak so far aku penah tengok dalam citer-citer tamil je. Nampak kemain horror siap ada macam laser-laser semua. Lepas tu macam kebal semacam jeee dan penuh bersifat dendam kalo boleh nak rage cukup-cukup. Siap ada bantuan dewa-dewi lagi. Tapi hantu india paling style penah aku tengok adalah gelimat. Hehehe...

Pastu kalo luar-luar Malaysia plak macam arab ke... Selalu hantu yang muncul mesti berbentuk mumia... Tak pun ala-ala jin macam citer aladin. Memang tak paham kenapa. Huhu... Hantu jepun plak... Kalo dalam Malaysia ni tak lain tak bukan tentera-tentera jepun dulu-dulu tu lengkap berpakaian askar jepun. Kalo kat negara dorang sendiri tak lain tak bukan macam dalam citer-citer ju-on la... Huhu... Semua hantu dorang terer merangkak laju-laju sambil buat muka saiko.... T___T"

Err... Korang pernah tak terfikir macam aku ni? Bukan nak cakap besar laa aku tak takut hantu... Tapi aku perhati kebanyakkan camtu laa... Cuma dalam movie je laa... Maka jangan la over takut sangat tengok movie citer-citer hantu... Ini layan citer hantu kak limah pun dah menggeletar satu badan ni apa citer???

P/s: Takde gambar takut readers semua nightmare. Heh. Pejadah ntah pepagi buta dah post pasal hantu nih.

2 comments:

mykhalis said...

wahahha..bayangkan dalam geng drakula ada hantu pocong,,terlompat-lompat..

Aslina said...

::khalis::
pocong tu tourist guide dekat drakula2 tu la khalis... haha... derang pun mau melawat malaysia jugak :P