Saturday, January 1, 2011

My Luvvy Duvvy 5610 Xpress Music

Yeayy.... Henset aku da ok. Rupenye kabel kat dalam dier tu putus. Agaknye sebab selalu slide kot... Anyway, ok la tu sebab aku takyah pening-pening nak beli enset baru. Heeee... Sep bajet!!


Ni la rupe kabel yang sambung bahagian atas ngan bawah enset slide tu. Belah kiri tu part camera secondary untuk video call (blakang). Kanan tu untuk key bawah screen termasuk la untuk joystick (pun blakang jugak). Yang koyak ngan putus tu maybe sambung dekat circuit lain yang sambung dekat screen dengan speaker yg bukan loudspeaker... Sebab koyak ngan putus tu, so screen aku jadik ade takde je display dier dengan speaker aku pun takleh guna. Nak jawap call ke apa sebelum ni kene bukak loudspeaker. Sungguh takde privacy. T_____T

Best rupanya amik tau pasal set kabel ni. Circuit dier sume kecik-kecik pastu gune component yang super-duper kecik. Aku betul-betul amazed camne la henset canggih-canggih yang capacitive/resistive touch screen tu dalam-dalam dia camne... Mesti banyak lagi mende-mende yang nampak simple tapi complicated kat dalam dia. Tengs la kepade orang-orang yang cipta integrated circuit kecik-kecik tu sebab dengan adenye IC kecik-kecik tu, takyah da nak susun-susun capacitor atau resistor atau logic gate yang banyak-banyak lagi berderet-deret dalam circuit. Oleh sebab adanya IC tu maka, programmer pun ada la keje untuk wat program untuk simplify function henset-henset tersebut. Eh, betul ke aku citer ni? Ke melalut je lebih?

Pherghh... Dasat... Dasat... So, aku salute gile la dengan mana-mana brand yang korang cakap cikai-cikai entah apa ke tak glemer tu boleh IMITATE brand-brand phone hebat-hebat yang ade kat pasaran...

Ape pun, syiok kot aku rasa jadik circuit design engineer nanti. Bukan kene watpe pun design circuit je. Main-main dengan semua komponen-komponen kecik-kecik padahal tak sedar diri sensor engineering tu pun bleh ke laut pegi kalo bab-bab kira load circuit... Cheh!!. Haha...

Hargailah enset anda. Guna sampai hancur. Hehe.

6 comments:

Anonymous said...

hp aku nak hancur. kuat sangat mesej. da jammed dah.

pergh. nanti sambung degree?

Aslina said...

::matahari::
aku degree final sem la skang ni... ekceli last year final sem tu... tapi projek tesis aku sangkut plak kan... dengan ade la satu paper repeat akibat gigih pegi exam walaupun demam melampau2...so, consider skang la final sem aku... huhuhh...

abes ni keje dulu... ade rezeki buat master plak dan seterusnye... :D

epalejau said...

gila ko aku nak selongkar nset aku camtu..bogel jela dia sampai bila-bila..aku pandai selongkar ajela, harap nak pasang balik?hahahahaha..

Aslina said...

::hadra::
uncle kedai enset la bukakan... nak harap aku, abes terbelah dua la henset aku tu... dia dier ganti baru, aku amik la yang lama tu bawak balik walaupun takde motif untuk simpan. :D

Anonymous said...

ingatkan bukak sendirik henset tu... terfikir terror betul.. ^_^

Aslina said...

::farra8979::
reti bukak enset jenis candybar je. lepas tu tatau nak buat ape. T_T

hehe...