Monday, June 14, 2010

Keciknya Dunia...

Aku ada habit, kalo pegi mana-mana acara yang selalunya jadik tempat orang bertumpu (baca: kenduri) lebih-lebih lagi kalau ada warga-warga tua, yang aku kenal atau apape je la, mesti aku nak ajak salah-sorang ahli keluarga. Err... Tu dulu la masa ada option nak ajak arwah mak, arwah ayah atau abang aku.

Tapi sekarang aku suka heret abang aku sama kalau pegi acara-acara macam tu. Terpulang la kakak ipar aku nak ikut atau tak. Tapi aku tetap suka. Lebih-lebih lagi berkenalan dengan kawan-kawan aku.

Apa??

Aku pun bosan juga balik-balik dia selalu introduce kawan-kawan dia kat aku.

Sebab utama aku suka heret kaum keluarga aku sama dalam majlis macam-macam tu adalah, biasanya laa kan... Tak boleh tak, mesti last-last kami bersembang-sembang dalam keta cakap orang tu, orang ni familiar. Atau, bila macam abang aku agak berani dan confident sikit, pegi approach orang tu terus. Selalunya ending dia mesti... Macam... "Dia ni adik-beradik kita jugak. Tapi jauh-jauh sikit."

Hoh. Selalu sangat aku alami benda macam tu. Tu aku rasa takut gila bila nak rapat dengan orang. Tambah pulak bila orang yang aku cuba nak rapat tu stok-stok ada kaum-kerabat dalam Penang. Atau belah-belah utara. Sedara-mara aku sebenarnya sangat la ramai. Dan kebanyakkan sedara-sedara aku yang dah kawen-kawen tu semua pun kawen dengan yang jenis keturunan ramai-ramai.

Cuma dalam sedara-mara aku, cuma aku dengan abang aku je paling minimum. 2 beradik. Ada lagi minimum pun. Macam Darweena. Tapi so far takde la pulak yang anak tunggul tunggal dalam salasilah keluarga aku.

Pernah sekali aku tepuk dahi mengucap panjang bila aku dapati kuarge angkat aku masa kem PKSN yang dekat Batu Feringghi tu rupanya sepupu arwah ayah aku sendiri. Kalau tak sebab dia antar aku balik umah, mungkin la aku rasa bangga sikit sebab dapat jugak ada relation dengan orang yang takde relation kuarga dengan kami (konon-konon la).

Rasa macam keciknya dunia. Mana-mana pegi pun, kalau bukan sedara sekalipun, mesti berkait-kait dengan kawan-kawan. Sudahnya dari tak kenal pun jadi kenal sebab pernah kenal dengan orang yang sama yang orang tu kenali. Heh. Paham tak??

Tapi bab sedara tu... Sebab tu la aku kemain lagi nak cari jodoh jejauh. Kalau boleh biar takde kaitan langsung dengan kuarge-kuarge aku. Tapi tak semestinya bangsa lain. Eh, bangsa lain pun ada bau-bau bacang dengan family aku tau? Warna kulit dalam list sedara-mara aku pun macam-macam. Jenis mix-mix pun ramai. Yang ada title, takda title apa jadah semua pun kadang-kadang boleh terkena jugak kaum-kerabat aku sendiri.

Memang la kita semua asal dari keturunan yang sama, Nabi Adam A.S, tapi bila dah banyak-banyak manusia ni... Kadang-kadang nak la jugak aku cari-cari la jugak yang kalo boleh takde kaitan dengan kawan-kawan, takde kaitan dengan kuarge, nanti baru la aku ada banyak keja nak cerita pasal sorang-sorang kaum kuarge aku kat dia. Tapi kalau da kenal tu sikit-sikit agak bosan jugak. Amacam? Best tak statement aku?

Aku memang jenis suka cari sedara-mara kadang-kadang. Punya fokus sampai satu tahap kadang-kadang tu bila aku start rapat tiba-tiba dengan orang, bila dia mula citer pasal family, adik-beradik segala, tiba-tiba aku boleh rasa kami adalah related. Oh, sungguh bahaya bila berperasaan sedemikian. Bukan related yang jenis hati ke hati tu. Kalo related macam tu punya feeling layan jugak la, bila da layan, takde la aku single sampai sekarang. Tapi jenis rasa related yang lebih ke arah sedara-mara. Aduh. Nak explain pun susah. Nanti salah cakap, orang tu pulak ingat aku suka-suka hati je nak mengaku sedara. Tak. Bukan macam tu. Bila dah tau kata sedara ni, lain kali takde la rasa segan-segan. Segan-segan macam mana, aku pun susah jugak nak explain.

Hmm. Nak letak gambar, tapi aku tatau nak letak gambar apa. Google semua pun macam tak best. Rasa nak stop kat sini la dulu. Tiba-tiba rasa nak beli bihun tomyam. Dah 3 minggu lebih aku kat Penang ni tak makan-makan lagi bihun tomyam.

Babai. :*

Heh. Gedik tak siap dengan kiss-kiss lagi?

2 comments:

ARMZ said...

thanks for the kiss (-"-)

Linglung said...

lu rasa kita ni sedara tak??