Sunday, June 6, 2010

Kalau Aku Adalah...

Aku baru baca blog Ondscene pasal eksiden Myvi tersepit tu. Sebelum tu kuar notes dekat fesbuk maki-maki atendan stesen minyak BHP pasal eksiden tu... Beberapa hari yang lepas. Mula-mula aku buat bodo je sebab takde kaitan dengan aku pun, tapi sebab macam ramai sangat berminat nak pertikaikan, so aku pun saja plak nak membebel kat sini... Maklum la, internet laju-laju ayam sikit. Sempat la nak blogwalking sebelum dia kiok balik. Heh.

Banyak jugak komen dekat blog dia sampai malas aku nak baca. Semua sibuk gaduh pasal atendan stesen minyak tu dengan Akina. Tatau la sapa dia tapi sekarang aku cuba nak letak situasi aku berdasarkan komen-komen tu. Ada yang backup Akina, ada yang backup atendan stesen minyak tu. Macam-macam. Siap kuar segala jenis-jenis law la. Kena Google siap.

Kalau aku adalah Akina - Marah la pasal kita mintak elok-elok tapi kena gelak dengan attendan stesen minyak tu plak. Memang lepas tu gaduh dan mengamuk-ngamuk la jadinya. Normal la manusia macam tu. Lagipun ko cuba nak selamatkan nyawa orang kot. Pastu sedar cctv pun ada rakam muka ko, no plet keta, aksi melempar IC, dll. Sebab ada state dalam notes dia dekat fesbuk tu, jarak kejadian +/-500m je. Kita punya jarak penglihatan pun bleh tengok jauh-jauh lagi. Aku rasa atendan minyak tu pun bleh nampak eksiden tu (Kalau takde lindung bangunan tinggi-tinggi la. Mana la aku tau tempat tu cemana kan?) Tapi kalo aku dalam situasi dia pun aku tak puas hati kalo ko tengah serius panik, lepas tu orang yang ko nak mintak tolong tu boleh ajak bergurau pulak. Hangen atau tak???

Kalau aku adalah atendan stesen minyak - Buat apa nak argue lama-lama siap boleh gelak-gelak lagi dekat Akina yang tengah serius nak mintak tolong? Kata ada 2 orang, sementara sorang cakap2 dengan Akina, apa salah yang lagi sorang tu terus direct call polis kalo rasa Akina tu meragukan dia. Time beb! Time!! Ni dari notes yang aku baca dekat fesbuk tu aku dengan tak pasal-pasal imaginasi aku sungguh liar pikir atendan tu tengah gelak-gelak dengan kerenah panik Akina. Perompak, kalo nak merompak sekalipun, mana ada masa nak bergurau-senda bagai. Main serang terus takde cakap elok-elok punyalah. Lagipun sama-sama lelaki. Lepas tu lagi sorang tu terus sambung marah-marah balik Akina tu. Apa point dapat? Ada jugak komen tu cakap takleh bukak pintu sebarangan sebab sambung direct ke balai polis la apa benda semua. Hah! Lagi bagus apa... Kau bukak pintu, passing pemadam api tu, lagi sorang call polis. Eh, kata ada 2 orang lah. Takkan sorang lagi tengok saja kot. Takkan nak tunggu orang tu (Kalau Akina adalah perompak) kuarkan senjata nak rompak baru nak call polis?

Okeh. Heh. Memang senang bukan kalo taip-taip nak condemn-condemn orang ni. Aku pun suka jugak nak kutuk-kutuk orang punya decision kadang-kadang. Padahal aku punya decision pun selalu-selalu pun kelaut jadinya. Lepas tu baru terhegeh-hegeh nak menyesal.

Cuma aku tak setuju je orang salahkan atau backup atendan minyak tu. Atau dok kutuk-kutuk Akina berlagak nak jadi hero. Pada aku Akina tu kira bagus la niat dia nak tolong. Mintak sampai dapat walaupun tak dapat-dapat. Orang macam ni la patut jadik contoh dalam buku sekolah-sekolah. 2 orang atendan minyak tu plak pada aku maybe dieorang macam aku lepas exam. Otak tertinggal merata-rata. Kalo tak tinggal merata-rata, mesti laju dah amik tindakan macam aku state dekat atas tu. Kata 2 orang kan... Entah lah.

Saja pun aku merepek kat sini. Sebab aku tetap nak salahkan pemandu Vios yang 2 orang tu. Dah la memandu secara melulu. Dengar-dengar kata bawah pengaruh alkohol lagi. Kesian kot dekat pompuan dalam keta Myvi tu. Tak pasal-pasal je mati sia-sia atas kecuaian orang lain. Kalau nak cuai pun sendiri-sendiri cuai, lepas tu sendiri-sendiri tanggung akibat cukup la. Ni nak tarik orang lain jugak. Grr. Geram tau tak...

No comments: