Sunday, June 13, 2010

Bantahan Berlabuh?

Mula-mula aku macam nak sokong mende nih.

Tapi bila fikir-fikir balik... Macam tak jadi pulak.

Oh, ye. Incik Asrul cakap, kalo dieorang betul-betul nak boikot kapal Israel yang berlabuh kat sini, maknanya beliau boleh rileks-rileks tak payah pegi keje. Wife dia pun sama bleh luangkan masa 24/7 dengan anak-anak. Cuma aku heran, gaji dieorang nanti cemana ye?

Sebab?

Kilang-kilang dalam Penang ni boleh kira berapa ketul je pun yang raw material datang dari China. Kebanyakkan kilang-kilang ni milik US. Sekutu Israel tu lahh. Raw material pun biasanya originally datang dari Israel. Yang lain-lain plak macam German punya company, Japan punya company, Korea semua tu pulak, pelabur-pelabur dieorang semerata negara. Tipu la kalo Israel takde dalam senarai pelabur. Kan? Kalo diboikot berlabuh kat Port Klang, maknanya nanti tak nampak da la lori-lori kontena lalu highway... Secara logiknye, takkan la kapal tu nak berlabuh saja suka-suka kalo takde barang yang dibawak...

Siyes beliau sangat suka hati sekarang.

Kami juga bercadang nak bela kambing lepas ni.

Oh, aku takde baca surat khabar pun pasal kapal jenis apa dari Israel yang bakal berlabuh. Aku assume jenis bawak barang-barang untuk kegunaan kilang-kilang itu je. Kalo betul la kapal-kapal angkut barang, kontena-kontena ni semua, boleh aku betul-betul confirm dengan Incik Asrul. Esok jugak kami nak pi buat loan beli tanah dengan beli kambing untuk ternakan. Beliau pun nampaknya addict gila dengan Farmville tu.

Hoii... Bukan senang kot nak dapat peluang rileks-rileks tak payah buat kerja... Oh, beliau keje dengan Plexus. Aku plak pernah praktikal dekat Intel. Malaysia, China, mana ada produce die wafer nak attach dekat chipset. Ok la. Korang menang la kan sebab gigih nak boikot barang-barang ni semua. Tapi, aku cuma tertanya-tanya apa la nasib pekerje-pekerje kilang besar-besar dekat Penang ni kan... Kalo semua pun nak boikot... Nak boikot Intel, pakai AMD. Pening gila kot dengar. AMD tu pun asal dia dari Intel jugak. Dalam dunia ni pun ada 2 je company buat processor. AMD boleh naik sebab dorang pernah sub-con dengan Intel. So, agak-kira-curi-idea-sikit-dan-buat-sendiri laa...

Ahahhh... Ok, mari teruskan boikot sampai kilang-kilang besar dalam Penang ni bankrupt dan hampir semua rakyat yang menyibuk-nyibuk duduk dalam Penang ni hilang pekerjaan.

Oh, yeah, boikot sampai orang ramai hilang pekerjaan baru la true punya boikot beb!! Mesti orang respek gila la dengan kau. Bukan calang-calang boleh ajak boikot sampai separuh penduduk Penang hilang pekerjaan.

Ada apape cadangan untuk buat dorang ni semua senang hati walaupun kilang tempat mencari rezeki kena tutup? Selain bersesak-sesak dalam kilang-kilang milik Japan, Korea, German, atau mana-mana negara yang agak-agak setengah tahun je terus tukar management, atau tak sampai 2 tahun kerja, terus tutup?

Aku dah muak baca resume abang aku nak mintak kerja dengan Kolej Apa-ke-nama-nye-tu, datang je part sebab-sebab berhenti kerja je, mesti dia tulis company tutup. Aku translator resume dia, beb! Bosan gila baca. Kerajaan pun bukan nak bagi dia kerja senang-senang walaupun pengalaman dia 15 tahun dalam bidang technician. Kalo dia master holder, dah tahap senior engineer dah agaknya.

P/S I : Aku tau mesti ramai nak hentam aku lepas ni. Well... Aku suka jugak kalo kene hentam pun. Tapi Aku malas nak accept pandangan orang yang tak pernah tahu flow kerja dalam kilang, yang jenis cakap membabi-buta. Awal-awal aku warning ni.

P/S II : Sekarang aku masih lagi dalam mood bercuti. Memang otak tinggal tepi jalan pun. So, mana sempat je ni aku taip. Sekarang pun fikir pakai lutut je ni taip. Takyah nak ulang-ulang frasa aku takde otak, atau aku berfikir tak guna otak. Sebab aku sendiri dah sedia maklum. Ok?

1 comment:

chaon said...

ada betulnya.mgkin dieorg nk boikot yg mana trlalu obvious zionnnye kot.klu dtg dengan bendera israel mana x panas org2 kita.mgkin trade akan jln spt biasa.cuma zion kne beradab sikit.negara kita x ckp kuat utk boikot sume bende.sikit2 bole la kn(bkn negara kita aje,international law pn sama.borak aje lebih)