Monday, June 21, 2010

Aku Dan Kenangan

Semalam ke hari ni hari bapa? Confuse sudah...

Tahun lepas aku assume 21 June hari bapa. Siap kuar lagi entry ini sehari sebelum tu. Masa aku taip tu kan, kemain excited lagi aku nak call dier kat umah pada 21 June dan nak wish selamat hari bapa sambil *ehem* berkias sikit *ehem* duit aku da ade pade paras minimum sebab 22 June tu aku nak kuar dengan sepupu aku pegi Ipoh.

And I did. 21 June aku dengan hepi-hepi call dia wish selamat hari bapa, tapi agak tak berapa nak berjaya berkias pasal duit tu. Ok la dier kasik RM50 jek. Takde hal. Lagipun minggu tu sebenarnya aku free gila. Cuti ke apa aku pun tak ingat. Short semester mana ada cuti. Tapi ramai yang buat hal sendiri... Lambat lagi nak present project pun. Kata buat kat kedai. Diam-diam duduk tunggu sampai siap, ok lah. xD

Haha. So, 22 June cik kazen pun datang la menjemput. Kitorang pegi KL dulu, dan terserempak ngan membe-membe. Breakfast ramai-ramai semua, pastu masing-masing pun bawak la haluan sendiri. Tak lama dalam pukul 10 lebih sikit, masa tu aku tengah bergelak sakan ngan kazen aku, tibe-tibe abang aku antar SMS cakap arwah ayah dekat spital. Kritikal. Aku kaku. Pelik. Cemana masuk spital nih? Tak caya gile aku. Dia tak reply.

15 minit lepas tu dia antar SMS ayah aku da takde. Aku tanye dier balik, dier tak buat lawak, kan? Huuu... Terus-terus aku menangis dalam keta. Cik kazen da tentu cuak apsal aku tibe-tibe bley menangis dalam keta... Aku SMS dekat osmet aku cakap ayah aku da takde. Sempat kot nak pinjam duit. Huhuhu. Kazen aku pulak memang ade hal dekat Ipoh. Plan asal aku adalah nak lepak ngan dier laa sambil pegi jumpe kawan-kawan lain dekat Ipoh tu... Tapi, sebab dier memang ade hal, so, dier antar aku ke stesen bas kat Ipoh tu untuk balik Penang terus. Haih. Terus la perjalanan ke Penang.

Tapi mase on the way ke Penang tu, tak berenti-renti aku SMS abang aku tanye status arwah cemana... Sebab dier meninggal sebab eksiden. Dalam hati aku, aku betul-betul blur masa tu. Ye lah, tak expect langsung sebab sehari sebelum tu aku siap gurau-gurau lagi dalam phone. Takde mende pelik pun berlaku...

Tapi ajal maut di tangan Allah, kan?

Kenangan yang tinggal tahun lepas. Masih ada lagi tahun ni.


Tiap kali balik, mesti aku pandang je basikal ni. Banyak sangat memori yang ada dekat basikal ni. Lebih-lebih lagi memori dengan arwah.

Selamat hari bapa. Al-Fatihah.

3 comments:

auramerah said...

al fatihah.
arwah ayah aku meninggal pn time aku study dulu..then aku pn sempat mintak duit blnja dah ler plan nk pi tgk wayang plak tuh..
huhu..

emencer said...

al fatihah........semoga beliau aman di sana dgn doa anak2........

chaon said...

al fatihah...haih bila la aku nk dpt double off nak balik tgk bapak aku nih