Saturday, January 2, 2010

Kenduri Yang Rare

Sumpah takde mood nak ikut pegi kenduri. Tu pun pikir2 dorang sedara je. Walaupun cuma ala2 bau2 bacang gitu. Abang aku pun bising. Dressing pegi kenduri dah macam nak pegi berperang. Orang lain pegi kenduri baju mau blink2, tudung lip-lap2, muka kena touch up.

Aku tengah agak berserabut ok. Aku pakai baju kurung ada poket kat tepi yang 10 tahun lepas punya gaya dengan tudung separuh tak iron tu pun dah kira besar rahmat tau tak? Kalo ikut hati nak aje pegi dengan dressing serupa pegi pasar malam. Pakai baju kelawar gitu. Baru betul2 rare.

Bukan apa. Aku macam phobia plak bila pegi kenduri kalo orang tak tanya pasal bila aku abeh blaja, mesti tanya bila giliran aku. Sabar2 la wey. Nak urus hidup sendiri pun kucar-kacir lagi mau urus hidup orang lain. Silap2 semua2 pun terbang2 nanti. Lain la urus hidup Jonny. Simple. Ada RM5, isi minyak dah gembira full tank. Bahagia la seminggu sebelum berperang balik cari lagi RM5 untuk minggu depan2. Bila meter dah naik lagi 2000, ready RM12 tukar minyak hitam. Senang.

Mentang2 la gaya aku dah macam nak pegi perang2, sampai2 kat umah kenduri tu, baru lalu bawah khemah tiba2 ada seko ayam main terbang2 pulak kat situ.

Tangkap la saya kalau boleh, kata ayam itu dengan begitu eksen sekali.


Ala cayang2...Meh turun meh...I takkan sembelih U laa... Ayam masak kicap kenduri ni lebih dari cukup da haa... Kata brader baju kuning belang2.

Walaupun rasa malas gila nak attend kenduri ni dan mereka2 yang pakai baju tahap glemer2 pun buat pandang-tak-pandang, tapi aku agak impress tengok makanan kat kenduri ni. Nasik kenduri ada...Tapi mana2 kenduri pun stendet la hidang2 nasik. Bosan dowh. Tapi sini ada alternatif lain yang bisa menggoncangkan iman dan melaparkan perut yang sebelum tu dah kenyang makan biskut.

Iaitu... LAKSA!! Dah berapa tahun dah aku lost contact dengan laksa ni sejak arwah mama sakit dulu. Dekat 7-8 tahun jugak la. Sebab aku takkan beli laksa2 di pasar2 malam. Aku cuma makan yang sendiri2 buat atau sedara2 aku buat. Ni pun kira sedara la jugak kan? Gila rare. Tak penah aku nampak kenduri2 kawen buat laksa. Nanti kenduri aku, aku nak buat yong tau foo. Lagi rare. Boleh?

Laksa dan sirap. Kombinasi biasa open house hari raya. Tapi mampu bersaing dalam menu kenduri kawen.


Abang aku dah jumpa geng plak. Dia bantai sembang2. Aku? Dapat laksa dengan sirap ni, cari meja, landing makan dengan budak 2 orang tu. Bersemangat makan laksa. Maklum la rare.

Suapan pertama. Diam. Hmm... Ok kot.

Suapan kedua. Boleh telan lagi.

Suapan ketiga. Confirm! Balik Kuala Selangor aku nak buat laksa versi sendiri2. Lebih sedap dari yang aku tengah makan ni.

Makan tak abes.

Tinggal mangkuk tu. Lari pegi duduk bucu2 khemah. Dekat2 dengan kendi basuh tangan dan bunga telur. Duduk diam2 sambil pandang kiri-kanan cari kawan2 di bawah umur kalau boleh nak join sembang sama. Apa gila aku nak pegi join kaum2 ibu bersembang? Takde topik la bai... Silap2 aku yang kena bahan kang.

Akimah datang. Buat2 muka kesian. Tanya khabar ala kadar lepas tu dengan selamba pau aku share topap RM5. Cis! Takpe. Aku bukan guna sangat henset tu. Malas. Boleh online, aku online je. Kacau2 kawan2 dengan YM. Save cost. Topap pun 4-5 bulan sekali. Tu pun RM10.

Next semester pun mungkin tak guna jugak henset sebab kutu2 tu semua dah blah pegi praktikal. Maknanya masuk ni dah 2 semester la aku tak main SMS2 atau buat short call dengan kutu2 lain dengan bertanyakan soklan seperti "Esemen camne?", "Ko dah sampai fakulti ke belum?", "Ko kat mane?","Tolong sign kat aku",etc...etc...

Lepas tu dia blah sebab mak dia ajak balik. Aku sambung rileks2 situ sambil buat2 sibuk belek2 henset. Konon2 macam tengah sibuk SMS orang. Padahal tengah pulun main game City Bloxx tu ha. Datang sorang budak ni, main sergah je cakap aku SMS dengan buah hati. Takde nak bagi salam langsung. Kucar-kacir aku nak handle bongkah tingkat2 City Bloxx yang masa tu dah cecah 134 tingkat.

"Akak tumpang amik kendi air ni ye, dik..."

Adik? Aku dongak tengok dia. Suara macam budak2 pun ada hati nak panggil aku adik. Padahal suka jugak aku orang panggil aku adik. Sangat tak sedar diri okeh? Dan budak tu jugak nampak macam tak kenal aku. Aku pun ingat2 lupa sapa minah tu. Itulah. Sedara ramai sangat. Kalau ingat pun masa kecik2 je. Sebab dulu main pasir sama2.

Abang aku ajak pegi umah arwah Mak Ngah dekat2 situ. Aku ikut je la. Tapi tiba2 rasa pelik. Kenapa aku rasa berlaku pertambahan anak2 buah aku tapi aku tak pernah tau bila masa sepupu2 aku mengandung. Terkesima sekejap. Tapi cepat2 aku buat2 cool konon2 macam tau la hal ehwal semasa. Rileks2 sembang2 kat luar umah.

Tiba2...

Aku meluru masuk dalam umah sambil bersimpuh baek punya depan tv sambil layan cerita Zombie Kampung Pisang.

Kenapa jadi camtu?

Sebab dorang dah twist topik cerita pasal tarikh2 kenduri kawen sepupu2 aku yang lain dalam tahun 2010. Sungguh detail sampai ke Disember. Motif lari? Paham2 sendiri lah.

No comments: