Thursday, April 2, 2009

Cerai Kerana Duit

Harini tibe2 aku rasa berminat nak tengok Wanita Hari Ini.
Aku dah buang tebiat ke?

Oh tidakkkk~~!!!

Kalo Cinta Cukulet suka topic cinta sebab banyak boleh citer pasal cinta...Well...Aku lain sikit...Punca utama aku tertengok WHI itu atas sebab topic perbincangan dorang harini adalah seperti tajuk entry kat atas tu. Ahli panel pun macam best jugak, iaitu Wan Nor Azlin [pelakon tu] dan juge Prof Madya Dr. Sabitha Marican [pensyarah Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran UM]. Aku suuuuuuka sangat tajuk pasal cerai2 nih. Ntah la kenapa. Dari dulu lagi aku suka sangat tengok rancangan berkaitan cerai2 seperti Till Debt Do Us Part, Love You To Death dan sebagainye. Nak cakap aku psycho? Lantak korang laa...

Tapi bercerai memang cool. Nak2 plak kalo bercerai pasal duit...Antara dua sebab la orang bercerai nih kan? Dua2 related pasal duit...

Satu bercerai sebab nak claim duit nafkah penjagaan...Kadang2 boleh claim berganda2 dari gaji senirik...Mwahaha~~!! Macam AC Mizal ngan janda dier tu...Sape tah nama minah tu? Gile bai...Aku pun nak kawen pastu cepat2 mintak cerai sebab nak suh ex-hubby bayar nafkah...Tapi boley praktik dengan orang yang berada2 aje la...Ko nak kawen ngan buruh binaan, pastu mintak bukan2 camni...Alamatnye anak ko dah beso sekali pun belum tentu ko bleh tuntut nafkah banyak2 seperti yg ko idam-idamkan. Huhu...

Satu lagi sebab tak cukup duit nak tampung idup bersama...So, masing2 bercerai...Itu yang jadi topic perbincangan dalam WHI tuh. Macam2 la...Lelaki lepas tangan la...Lelaki kedekut sangat la...Lelaki tak penah nak amik pusing soal perbelanjaan [spesis tak kisah kuarkan duit...Bile dah sesak, kaki tangan sume naik ke muke...]

Prof itu jugak sempat la state pasal statistik penceraian...Aku pun terus Google pasal statistik penceraian kat website JAKIM. Pherghhh!!! Hebat juge rupenye...Bleh klik sini untuk view.
Ni extra info untuk korang...Nilai mas kawen ikut negeri. Aku belek2 yang puteri sultan tu...Aku pun boley pengsan...Hohoho~~!!!

Kek kawen aku nanti nak wat camni, bleh?

Antara penyebab penceraian adalah KAWEN AWAL...Hoho~~!!! Bukan aku cakap beb...Itu statistik punya cerita. Prof tu cakap...Kalo nak kawen, umo 25 ke atas tu kira dah stabil la...No hal la kot...So...Chill la...Aku baru 24 tahun ni. 24 pun tak masuk lagi...Ada 3 bulan lagi nak cecah 24. Kalo memakcik aku bace blog nih laa...Aku nak cakap satu jek...Aku bukan teringin sangat nak kawen awal2 ni...Gile pe asal aku balik kampung jek, sibuk2 tanye aku pasal boipreng ke mende jadah sume tuh. Siap kene cop aku "andalusia" tu aku takleh blah tu...Gile pe tah dorang tuh...Membe ramai la beb...Skandal pun ramai...Tapi sejauh mana aku serius dengan skandal aku tu...Wallahualam...Aku pun tak pasti hala tuju hubungan kitorang...At least aku nak kumpul harta aku dulu...Mana la tau satu masa nanti aku kawen...Pastu jodoh tak panjang...At least aku takde la terkontang-kanting mintak bantuan orang lain nak teruskan idup...Betul tak?

Pastu sebab lain adalah nak kawen cepat sangat...Dia siap cakap lagi...Amik masa 2 tahun atau lebih dulu untuk kenal hati-budi pasangan baru la amik keputusan nak kawen...Ni aku malas la nak komen lebih2 sebab ader orang tu kan...Bercinta bagai nak rak sampai 9 tahun...Last2 bercerai jugak...Padahal baru je kawen...Wakaka~~!! Hai donia...Donia...Nanti next time aku citer pasal kisah terbaek pasangan yang tak penah kenal...Tapi just si lelaki usya2 jek dari jauh...Jatuh hati dan 3 hari lepas tu terus antar rombongan meminang. Sebulan pastu terus kawen. Bahagia sampai salah sorang dah takde kat muka bumi ini. Setia sepanjang hayat, beb...Nanti la aku citer ok?

Sempat gak la Prof itu komen pasal berbincang mengenai cara2 nak belanja duit selepas kawen tu perlu bagi setiap pasangan yang merancang nak kawen... Ye lah...Jadik habit kot...Masyarakat kite nih cukup sensitif kalo nak bincang pasal nih sebelum kawen... Aku dulu2 pun walaupun belum tentu confirm nak kawen ngan ex2 aku yang ramai2 tu sebelum nih...Penah jugak aku persoalkan hal ni bile aku tengok ex2 aku tu cam amik endah tak endah je tukar2 keje suka hati dia...Terus aku kene cop mata duitan...WTF?!! Then paling aku takleh blah skali...Boleh plak bagi alasan nanti dah kawen nak depend kat aku sebab nanti aku grad, aku akan jadik sorang engineer... Gaji dah tentu gempak. Damn hell la kalo pikir camtu. Terus clash tanpa banyak soal.

Lastly kan...Dia ada mention penabungan tu penting sebelum kawen. At least 7-8 bulan sebelum kawen. Orang skang kan kawen nak grand je...Last2 baru lepas akad nikah, hutang dah sebeban. Baik kumpul duit banyak2 dulu bai...Aku pun nak start menabung dah skang...Tapi aku nak menabung dalam tabung yang ader muzik tu. Yang KFC Melody Meal tuh. Haha...Adeihh...Kat Kuala Selangor ni takde stok plak. Sedih betul aku.

Banyak jugak la info2 yang berguna untuk elak penceraian nih yang Prof tu cakap. Erm, Prof itu pompuan ye...So, dah tentu la dier banyak back-up pompuan...Ekeke..Oh, ye...Sok sambung lagi perbincangan itu. Tapi tah la...Kalo rajin aku tengok la...Kalo tak brape nak rajin pasal hari Sabtu nanti ada test...Aku tak tengok la kot...Ala...Boleh catch-up lagi kat website tv3, kan?

Aku saje merapu-merapan kat sini sebab harini aku tak pegi kelas. Aku sakit perut. Pegi jamban setengah jam sekali...Gile pe nak pegi kelas? Segan la aku setiap setengah jam nak mintak permission pegi toilet. Kelas tu bukan boleh kuar sesuka-hati untuk ke tandas macam kelas2 lain. Serius...Kelas tu sebijik cam zaman2 skolah2 dulu...Nak kuar kene mintak permission. Huhu...Terpulang la kat korang kalo rase menyampah atau blur bile bace entry harini. Entry orang sakit perut...Memang la kadang2 melalut lebih2 sikit.

4 comments:

~Cinta Cukulet~ said...

bercerai memang cool? hahaha...kenyataan berani mati tu..

Aslina said...

::cinta cukulet::
hoho...cool pe...bleh tuntut macam2...hahaha~~!!!

Signorina Syima said...

ish.. bercerai perit tao??
ok akak dh over 25..boleh kawin yeay! tp tak de saving...

as, kek tu rasa vanila ke??

Aslina said...

::kak syima::
huhu...itu kalo loving sepenuh hati...memang la perit...cuba kalo jenis takde perasaan mcm saye nih...atau jenis perasaan cepat bertukar2...rasanya takde mende kot...

kek tu? ntah laa...tapi kalo wat kat dalam tu mocha pun cara jugak kan?