Sunday, April 5, 2009

Ape Nak Jadi Ngan Malaysia Ni? [18PL]

Tadi aku tengok Buletin Utama kat TV3, tiba2 ada berita pasal ahli politik BUKAN ISLAM dengan selamba bagi ceramah politik yang besertakan AYAT SUCI AL-QURAN. Dier siap baca ngan terjemah skalik. Terpinga2 jugak la aku sekejap. Biar betul dia nih.

Tengok background tempat dia bagi ceramah tu ada plak poster2 PAS dan jugak DAP punye gambar2 roket tu. Ada la gantung2 kat situ. Pastu penyampai berita tu ada sebut yang datang ceramah tu sume penyokong2 pakatan rakyat. Hurm...Aku ternganga je la tengok situasi tu. Sebab BUKAN ISLAM boleh plak sebut ayat suci Al-Quran tu. Petikan surah ape tah, aku dah tak ingat. Aku search kat You Tube pun tak jumpa. Orang belum upload agaknya.

Pastu aku pun teruskan la wat keje aku yang tak semenggah mana pun sebenarnye sambil tengok HallMark Channel 702 pasal marathon episodes program The Biggest Loser. Huhu...Maklum la sejak nak start diet2 nih...Hohoho~~!! Tengah aku lepak2 sambil tengok tv tu tiba2 masuk satu text yang aku tak kenal langsung sape pengirim dier...Dah la aku tak penah save plak nombor tu kan? Text dia antar camni;

"BN tlh mbuat lakonan dgn mbnrkn org cina mbaca ayat al-quran dgn mlekatkn bdera pas dipentas crmahnya semata-mata utk menang n mburukkan pr agr pgundi tdk mengundi pr..sebarkaN"[ Barisan Nasional telah membuat lakonan dengan membenarkan orang cina membaca ayat Al-Quran dengan melekatkan bendera PAS di pentas ceramahnya semata-mata untuk menang dan memburukkan Pakatan Rakyat agar pengundi tidak mengundi Pakatan Rakyat...Sebarkan ]---> untuk orang yang tak brape paham "bahasa sms"

Huhuhu...Ape motif dorang ni sebenarnye? Aku confuse ahh...Dalam Buletin Utama tadi tak salah aku, ada sorang mufti pun bagi komen jugak. Deyy...Aku bab2 politik ni kadang2 aku malas nak amik port...Maklum la meluat gile aku tengok orang2 tua yang mengaku berpelajaran la bagai sume...Tapi bila dalam Parlimen perangai cam hapa je...Dah macam sarkas dah aku tengok. Aku takleh nak imagine la kalo2 time dorang berperangai sebegitu, disaksikan oleh pelajar2 yang buat lawatan sambil belajar ke Parlimen. Aku rasa situasi sangat berbeza ngan masa aku gi ikut lawatan sambil belajar ke Parlimen tahun 1997 dulu. Mesti budak2 yang tengok tu tersengih2 tengok perangai takleh blah wakil rakyat yang mak-ayah dorang dah undi masa pilihan raya haritu.

Ini dah jadik camni plak. Bila la dorang ni nak bekerjasama majukan Malaysia nih? Dari pilihan raya haritu lagi aku perhati asyik2 hentam satu sama lain je...Naik muak aku. Menyesal pulak mengundi haritu. Kalo tak...Boleh jugak bangga,kan... Contohnye, sumbangan aku mengundi itu hari dah membuahkan kemajuan sebegini. Tapi takde ape pun.


Kucing pun boleh confuse...Apatah lagi aku?

10 comments:

~Cinta Cukulet~ said...

kucing,kamu dan saya..kita sama2 confuse..huhu...politik make me sick huhh

Aslina said...

::cinta cukulet::
kita tak cukup tua untuk tepis rasa pening2 dan confuse2 nih...maybe bila umo kite dah sebaya2 wife perdana menteri kita baru kita tak pening dah kot. itu pun kalo panjang umo la...

epal said...

amin..smoga pnjg umo & jadk wife PM..heha...

i hate politic toooOOoooooo..!

Cikgu Nort said...

hahahhaha.. politik tu 1 penipuan... time parti A pegang pun x dak pembangunan kat tempat aku.. time Parti B pegang pun sama je... Dua2 x leh harap. Tipu rakyat je...

KARKADEWA said...

al-quran menjadi rujukan ramai org seluruh dunia termasuk non-muslim dan x heran kenape ade non-muslim yg lebih mahir dlm isu ni dr muslim sendiri...
tgp politik malaysia dah mcm sampah..
haha..
panjang kan komen?

Aslina said...

::hadra::
hehe...tingginyeeee cita2 eh?

::nort::
itulah...aku yang blaja kat ipt milik sepenuhnye kerajaan negeri ni pun masih lagi ternanti2 janji nak kasik blaja free...tapi tetiap sem yuran pengajian makin naik jek...oppsss~~!!!

::karkadewa::
memang la jadik rujukan sume orang...tapi ekceli yang non-muslim tibe2 gune ayat tu dalam ceramah dier tu betul2 paham ke ape maksud ayat tu? macam membuta-tuli guna je nak bagi sedap ceramah...untuk politik pulak tu...ohh...takpe komen panjang2...nak taip essay pun takpe...ekeke~~!!

profwacko said...

time tgh recession nie.. dorang sibuk plak berpolitik, kempen sana, kempen sini, gaduh sana, gaduh sini, demonstrasi sana sini, tunjuk hebat sana sini situ, ... takde pun nak tolong malaysia nie hadapi kegawatan ekonomi, takde pun nak bantu org2 yg hilang pekerjaan tu, takde pun nak kurengkan harga minyak ke, harga ayam ke, tol ke..

politik malaysia.. aduhai!!

Aslina said...

::profwacko::
err...harga ayam je dah kurang...tapi still tak membantu orang2 yang nak carik keje...

kalo harge minyak shell v-power racing kurang kan best...dah la moto aku demand minyak tu skang...wuuu~~!!

Jumie Samsudin said...

bodo la ang...letak gambar kucing tu...

hahaha....

aku duk tahan gelak ni...

wehs..tak payah amik pusing pasai politik ni...poning pala aku

Aslina said...

::jumie::
kucing tu pun pandai gak confuse...apa kata hang latih anak2 kucing hang nanti jadik kucing2 yang berpengetahuan tinggi...hahaha