Thursday, April 9, 2009

Aku Tengah Bosan Sekarang. Jadi Korang Layan Saja La Aku Membebel.

Borak2 dengan Mark masa tengah wat esemen Machine Kinematics tadi kat Study Room. Borak pasal lecturer yang best...Yang hampeh...Yang kaki try student...Pastu ngumpat sikit2 geng budak2 yang kitorang agak anti sebab berlagak best dalam kelas. Yang tu lahh...Yang suka2 hati je konon nak tukar final paper Comp. Control Instrumentation ke 22 April nanti tu... Masing2 tengah mengeluh sebab sekarang ni kalo tak study atau dalam bahasa kasar kitorang MENGHAFAL...Takleh nak score. Bangang pe masuk degree belajar semata2 nak menghafal.

Patut la dulu abang aku bersungguh2 gelak kat "engineer" yang baru lepas grad datang interview kat kilang dia dulu...Takde idea nak membelit langsung. Suma memang stok2 hafal abang aku cakap. Kalo tak kerana pointer dier bagus gile babi masa belajar...Memang tak dapat la keje situ. Bila dah 2 bulan keje, korang bayangkan...Technician yang rata2 cuma ada sijil plak ajar dia balik. Sebab dia cuma pandai mengira dan menghafal teori. Abang aku pun technician dengan diploma saje. Tapikan...Skang ni takde degree, orang tak pandang kan?

Ada apa dengan degree nih? Nak2 plak degree ko dalam engineering. Aku pun bosan belajar engineering balik2 lecturer tanya teori itu la...Teori ini laa...Macam la keje kang big boss ko nak sangat berkenalan dengan teori2 ko tuh. Big boss ko sebenarnye tau nak company untung jek. Ape jadah nak amik tau teori2 tu sume...Kan? Atau, ko bakal ada engineering consultancy senirik nanti...Ko dah tentu nak orang yang pandai tackle client dengan idea2 yang bernas hasil dari modification teori yang dipelajari...Bukan hafal sebijik2 teori ko belajar, pastu takde modification langsung, ko purpose teori tu...Dalam masa yang sama pesaing ko plak wat modification, lebih menarik dan lebih mendatangkan keuntungan. Baik client ko pilih pesaing ko jek kan? Senang citer, nanti kalo ko bercita2 nak jadik researcher, takkan ko nak buktikan teori lapuk 100 tahun yang lepas je dari ko nak introduce benda baru?

Bosan plak bila degree ni takleh chill macam zaman2 diploma dulu. Tak study pun boleh score. Janji lecturer seorang yang fun dan berfikiran terbuka seperti mana yang industri kita harapkan... Macam En. Sham yang ajar Hidraulic & Pneumatic dulu...Cuba skang korang tanya aku pasal block diagram hidraulic ngan pneumatic tu...Senang hati aku jawap sambil sengih. Skang ni haram la nak dapat lecturer fun. Asal masuk kelas je mesti buat muka ketat. Aku pun nak muntah masuk kelas. Sangat la tak fun. Bila lecturer tak fun, blaja bla, bla, bla...Masuk telinga kiri...Kuar telinga kanan. Langsung tak singgah kat otak aku yang tengah mengharapkan input yang best2.

Aku bukan macam sorang pompuan ni weyy... Kaki hafal...Gile mantap otak dia nak hafal2 sebijik2 dalam notes...Masuk semester baru...Bila lecturer tanya apa dia blaja semester lepas...Abeh ilang suma kene format otak masa cuti...Aku terfikir...Camne la dorang nak keje nanti sebab style belajar menghafal? Ape ko gile nak hafal structure untuk selesaikan satu soklan dalam signal dari awal sampai habis membuta-tuli tanpa ko faham ape bendenye sebenarnye? Tu satu soklan...Cuba kalo tiba2 lecturer tu gatai tangan tukar nilai? Tak ke dah kucar-kacir hidup ko sebab cumanya menghafal satu jenis tu je dan tak jangka bendenye boleh bertukar...

Ye...Mase aku kuar jap gi tandas pun, Mark sempat berborak dengan sorang kaki hafal yang tegar. Memang dia ngaku...Test haritu dia hafal, bawak toyol skalipun tak jalan jugak sebab tak sama langsung dengan apa yang dia HAFAL. Weyyy...Aku nak tanya korang lah,kan... Apa kualiti yang sepatutnya sorang engineer ada? Adakah dia patutnya menjadi penghafal yang terbaik supaya dia dapat markah bagus dalam exam...Nanti boleh dapat kerja ngan company yang bagus...Gaji pun dah tentu tinggi,kan? Berjaya sebab hafal...Baik ko hafal Al-Quran je lagi bagus.

Gila la beb...Kalo suma universiti produce engineer kaki hafal...Bila Malaysia nak maju weh? Bila kita boleh saing dengan negara2 yang master gile babi dalam bab2 teknologi? Takkan selamanya je kita nak import pakar2 kat luar negara wat conference sana-sini? Aku pun bakal engineer jugak...Tapi taknak la jadik engineer kaki hafal. Nanti kene gelak ngan abang aku lagi. Yang paling aku takleh blah [sedih sikit la...] Dia tertengok paper exam aku subjek Industrial Automation semester lepas. Alaa...Yang blajar pasal PLC* tu laa...Dia gelak kat aku macam cilake sebab soklan2 dalam paper tu sebijik macam soklan yang dorang buat untuk interview technician baru lepasan sijil. Sila jangan betulkan mata anda. Memang soklan tu untuk technician2 baru lepasan sijil... Aku plak...Nasib baik la subjek tu aku dapat A+. Kalo tak...Memang aku tak berani nak balik Penang dah...

Hohhh...Panjang pulak aku membebel...Ok la...Layan je la...Aku nak pegi tengok katun sepanbob kat TV...Ciao~~!!!

Oh, ye...Membebel biasanya takde gambar.



*PLC- Programmable Logic Controller. Yang ada bersepah2 ladder-logic diagram.

No comments: