Sunday, November 30, 2008

Main Masak-Masak Ngan Kak Syima

Wakaka!! Gile takleh blah kan tajuk entry kan...
Memang arini kitorang main masak-masak pun...
Dier dengan spaghetti bolognese dier...(tah betul tak aku eja nih)
Aku plak of course ngan mushroom cream soup aku tuh...
Hahaha!! Pasni harus la takyah susah2 beli Campbell Soup dalam tin tuh...
Gigih betul aku main masak-masak ni...Padahal esok aku ader paper...

Okeh...Tanpe buang mase, mari kite tengok bahan-bahan yang diperlukan untuk mushroom creamy soup nih...Thanx gak pade website ini sebab sini la aku blaja wat soup nih...Tapi ni aku wat style aku lahhh...Sape2 nak sukatan betul bleh pegi website tuh...

4-5 Mug air
1/5 Ayam bahagian dada
Setengah kotak susu segar Dutch Lady yang 1 liter tuh...
1 ketul kiub ayam Knorr
Cendawan butang potong ikut suka (1 tin boley...Setengah tin pun boleyy...)
2 Sudu kecik garam
Setengah sudu makan perasa Maggi Cukup Rasa (Tapi untuk nih aku gune perencah Mee Sedap perisa Ayam Bawang sebab mee dier dah selamat aku makan ngan kuah tomyam)
2 Senduk tepung gandum (kene bancuh hokee!!)

Cara-cara masak
  1. Ayam tuh...Bahagian daging tu korang cincang-cincang la dengan penuh perasaan...Macam dalam gambo nih... Haha!! Aku memang pro kalo tang bab cincang-cincang nih...

  2. Pastu rebus la ayam tadik...Kene rebus yg betulnye isi jek...Tapi dah aku ngan Kak Syima takmo bazir-bazir...Aku bantai letak segala2 dalam tu...Kulit, kepak, tulang suma skali jalan...Rebus sampai betul2 empuk laa...Tapi kalo takmo berminyak...Rebus la isi jek...


  3. Bile ayam tu dah cukup empuk, masuk plak kiub ayam sama susu segar mcm dalam gamba tuh...Biar dengan api yang pelan... Haha...Nampak tak periuk kitorang gune tu beso mane? Itu untuk 5-6 orang makan tu...Tapi bese laa...Orang lapo nak makan banyak sikit...


  4. Hurmmm...Pastu masuk la cendawan...Aku potong cendawan camni jek...

  5. Pastu masuk la bancuhan tepung gandum...Sori la gambo takde...Mula-mula dah cantek dah nak tangkap gambo...Tapi bancuhan tu bleh plak jatuh tumpah...Kene la bancuh lain...Lupa plak nak tangkap gambo sebab dah kelam-kabut nak masukkan dalam periuk tuh...Juge tak lupe perasa dan garam...Biar jap bagi sume2 tu mendidih sampai naik cam cream2 nampak sedap, bleh la tutup api...

Ni la dier hasilnye mase dalam periuk...


Ni plak hasil pas masuk dalam mangkuk...Ready untuk ditelan begitu sahaja atau makan ngan garlic bread...Sedap wooo...Rase macam kat Pizza Hut taww...

Yang terapung2 tuh cendawan yek...Jangan salah paham plak...Memang nampak macam pengat pisang...Tapi ini mushroom soup okee...Slurpp...Enjoy okee...

Rasenye walaupun dalam resepi untuk 5-6 orang makan...Tapi kitorang 2 orang makan pun...Bleh abeh licin jugakkk...

3 comments:

Izan said...

wah... menarik ni. rajin korang main masak2 yek...

amir said...

Hmm bapak r. x sangka aku ko juga "tahu memasak". hahhaha

Aslina said...

::kak izan::

hehehehe...bese la isi mase lapang...


::amir::

wehh...kata penah keje kat kedai makan...apahal plak aku tak reti masak wehhh...